Senaste inläggen

Av Marie Lönngren - 24 mars 2013 23:30

Rommar brevet 8:1 = Rubriken

Rom 8:35-    Vem kan skilja oss från Kristi kärlek. Nöd eller ångest, förföljelse, eller hunger, nakenhet ,fara eller svärd

vers 38 : För jag är viss om att varken död eller liv varken änglar eller furstar, varken något som nu är eller något som skall komma, varken makter , höjd eller djup eller något annat skapat ska kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus

God natt sov Gott!!!

Av Marie Lönngren - 14 mars 2013 10:53

Låter det som en slogan som verkar var för bra för att vara sann ?? Och säger du .. tänk så mycket förbannelse det finns överallt.. Fattigdom sjukdom ja så mycket ont överallt.. Det är ju bara att gå utanför dörren eller slå på rapport

eller kanske du är svårt sjuk eller du tittar i din plånbok o det är oftast rätt tomt där..


Men trots allt detta så är vi många som har mött Jesus Kristus o vi har en annan erfarenhet. Du kan få möta honom om du inte har gjort det.Jag håller faktiskt på o planerar för att skriva en bok om en sak som berör detta.


Tänk dej att du åker till sjukhuset med ditt barn och du får ett fruktansvärt besked. Detta var vad som hände mej

o mitt barn. Det första som var fantastiskt mitt i allt detta var att några veckor innan detta hände så hade jag suttit i soffan med mitt barn o då hade jag hört Guds röst inom mej. Han sa säg till ditt barn : Gud säger till dej att du inte ska vara rädd för dåliga nyheter ( jag lämnar inte ut person än det får barnet göra själv vid tillfälle) När vi då fick detta besked från läkaren så visste  både barnet o jag att vi inte behövde vara rädda. 


Resten av historien kommer i bokform..Den talar om ett ex på att när vi överlämnar våra liv till Jesus Kristus så bryts förbannelsen. Han tog våra synder o sjukdommar vår fattigdom o allt ont som kan möta oss på sitt kors.

Där på korset så bröts satans makt!!!!!!! När Jesus uppstod från sin grav så var det för dej o mej han uppstod så vi skulle kunna göra anspråk på hans uppståndelse kraft i varje situation. Detta är GODA NYHETER!!!!!!

Av Marie Lönngren - 9 mars 2013 22:36

1 Mos 12: 1-2Herren sa till Abram : " Gå ut ur ditt land och från din släkt och din fars hus Och bege dej till det land jag ska visa dejDär ska jag göra dej till ett stort folkJag ska välsigna dej och göra ditt namn Stort och du ska bli en välsignelse12:4-5 Abram begav sig iväg som HerrenHade sagt till honom. Han tog med sig Sin familj o sitt tjänste folk o det han ägdeSom han skaffat sig i Haran o begav sigav mot Kanaans landAtt Abram vågade lyda Gud har Välsignat hela världen . Det står i vers12:3 : I dig ska alla släkter på jorden bli Välsignade!!! Genom att Abram lyddeså kunde i förlängningen det som varSagt om Messias Jesus Krustus gåi uppfyllelse !!! Vad oerhört viktigt att också du o jag Kommer till att vi lär oss att verkligen Lyssna in Herrens röst så vi kan lyda oGöra hans vilja för att vi ska bli till den Stora Välsignelse han vill att just du o jag Ska bli.

Av Marie Lönngren - 7 mars 2013 13:44

Från vers 27- 35


"Mina får lyssnar till min röst och jag känner dem o de följer mig . Jag ger dem evigt liv och de skall aldrig någonsin gå förlorade och ingen kan rycka dem ur min Faders hand. Jag o Fadern är ETT


Än en gång tog judarna upp stenar för att stena honom. Jesus sa till dem: " Många goda gärningar från Fadern har jag låtit er se. För vilken av dem vill ni stena mig ?  Judarna svarade: Det är inte för någon god gärning vi vill stena dig, utan därför att du hädar och gör dig själv till Gud, du som är en människa.


Jesus svarade dem: Står det inte skrivet i er lag : Jag har sagt att ni är gudar... Om han nu kallar dem som fick guds ord för gudar och skriften kan inte göras om intet hur kan ni då säga till honom, som Fadern har helgat och sänt till världen Du hädar, därför att jag sade: Jag är Guds Son



Av Marie Lönngren - 4 mars 2013 19:51

Rubriken: Ännu en klyscha?? Nej en fantastisk sanning!!! För att Herden ska kunna leda oss behöver vi hålla oss nära honom..Får som springer för långt bort från Herden blir lätta byten för rovdjur..Med Herden menar jag inte nån speciell tjänst, pastor ellerd.. HERREN är min HERDE står det. Han leder mig ..ok.. Ska vi skriva ner hela psalm 23:


"Herren är min Herde , Mig ska inget fattas. Han låter mej vila på gröna ängar, Han för mig till vatten där jag finner ro.Han vederkvicker min själ Han leder mig på rätta vägar för sitt namns skull. Om jag än vandrar i dödsskuggans dal

fruktar jag inget ont! Du är med mig! Din käpp och stav de tröstar mig! Du bereder för mig ett bord i mina ovänners åsyn Du smörjer mitt huvud med olja och låter min bägare flöda över. Bara Godhet o Nåd ska följa mig i alla mina livsdagar. Och jag ska åter få bo i Herrens hus i Evighet"


Om inte Godhet o Nåd följer dej o mig behöver vi komma närmare Herden. Jesus sägeri Nya testamentet: Johannes Evangelium Kapitel 10 från vers11-16

" Jag är den Gode Herden .Den Gode Herden ger sitt liv för fåren. Den som är lejd och inte är en herde med egna får

han överger fåren och flyr, när han ser vargen komma. Och vargen river dem i skingrar hjorden.

Den som är lejd bryr sig inte om fåren. Jag är den GODE HERDEN, och jag känner mina får o mina får känner mig.

Liksom Fadern känner mig och jag känner Fadern och jag ger mitt liv för fåren!!! Jag har också andra får som inte hör till den här fållan. Dem måste jag också leda och de kommer att lyssna till min röst. Så ska det bli en hjord o en Herde." 

Jesus öppnar upp famnen för alla människor som vill ha honom som Herde o förebild som vi pratade om i förra bloggen. Han vill att vi ska lära känna honom o hålla oss nära honom så GODHET O NÅD KAN FÖLJA OSS I ALLA VÅRA LIVSDAGAR!!!

Av Marie Lönngren - 2 mars 2013 13:15

Du o jag är Guds avbild!!! Vad menas med det då ? Kanske nån undrar?  

Med avbild menas att det liknar. Tex om en konstnär målar ett porträtt så ser du vem det är

(förhoppningsvis)     Med detta menas ju både inre o yttre likhet. Den tydligaste avbilden av Gud.. Vem är det?? Det är Jesus Kristus     När vi ser på honom så ser vi hur Gud menade att vi skulle vara...Ok men då är det ju kört   Ja det är det.....   Men Tack o lov det slutar inte där   

 

Nu hör jag en ny sång från Himlen inom mej...    För jag blir så jublande GLAD!!!!!!!

 

Ska berätta om en person som inte gav upp med att det är kört...

 

Det var natt    Alla sov.. I staden Nasaret i Israel så låg en ung kvinna också o sov.. Då kom det ett starkt ljus in i hennes rum.. Det var den högsta ängeln Ärkeängeln Gabriel som kom från Guds tron i himlen o hade ett budskap till henne. Han sa. Du ska bli havande o föda en son.. o han är Messias Herren.. Då frågade hon..Hur ska det gå till?? Jag har ju ingen man..Då sa ängeln:

Den helige Ande ska komma över dej..Maria svarade : Ske mej som du har sagt...    

 

Maria som Kvinnan hette är ett exempel för oss. Hon var bara en helt vanlig människa som du och jag. Men hon tog emot den Helige Ande o han gav henne allt hon behövde för att utföra uppdraget.... 

 

Jobbet kallar.. Vi hörs snart

Av Marie Lönngren - 1 mars 2013 13:15

Hej Igen..     


Gud älskar dej!!!   

En klyscha?? Nej en sanning!!!  Du är viktig!!! Du är unik!!! Du är en präst !!! Du är en Kung!!!

Men Marie..Nu överdriver du väl..Nej jag bara läser innantill i Bibeln   


Gud själv dog för dej!!! Tog ditt straff!!! Köpte dej fri!!! För att du skulle få gemenskap med honom..För att

du skulle kunna leva det liv han har skapat dej till  


Han har t.om skapad dej lik honom!!! Då är det klart att du är en kung o präst!!!  

  HÄFTIGT!!!!!!! Uj uj vad tiden går.. har blivit avbruten så mycket när jag skrivit.. måste till jobbet nu men vi fortsätter snart igen   




Av Marie Lönngren - 24 februari 2013 12:15

Hej ! varför jag skriver är för att ev  kunna bidraga till uppmuntran. Just nu skriver jag om saker som rör kristna .

Men egentligen berör det alla människor för att va kristen är att komma in i en ännu djupare dimension med det liv som alla människor är skapade för att leva : ) Min son håller just nu på och spelar in en CD-Skiva. En av sångerna han sjungit in har en strof som är så här: " Det finns inget som är så underbart som att lära känna Gud vår Far"

Att bli kristen är att lära känna Gud.. Hur gör man då det? Det gör man genom att först lära känna Jesus.

Han säger själv: " Jag är dörren o jag är vägen Ingen kommer till Fadern utom genom mej "


Om ni går in på min Facebook profil så har jag en bakgrundsbild som talar ett väldigt tydligt språk.

Det är två berg med en djup klyfta emellan. På den ena sidan står människan o på den andra sidan står Gud.

De kan absolut inte nå varandra för det går inte att komma över den breda djupa klyftan. Men vad som händer är att det ställs ett kors i klyftan så att människan kan gå över korset till Gud.När Jesus dog på Golgata kors så tog han synden (= den djupa klyftan) in i sin kropp o dog bort med all mänsklighetens synd. När han uppstod så upprättade han hela mänskligheten i sin uppståndelse!!!


Människan kan nu genom att acceptera personligt vad Gud har gjort i Jesus Kristus för henne/ honom få tillbaka gemenskapen med Fadern Sonen o Den helige Ande = alltså att bli Kristen : ) Häftigt!!!


Det ordet i bibeln som jag tänkte på idag är 1 petrus brev kapitel 2 vers 9 (1 Petr : 2:9 )

Där står det" Men ni är ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni ska förkunna hans härliga gärningar: han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus!


Det betyder alltså att tvärt emot som det var i Gamla testamentet att det var bara vissa som var präster o kungar o fick förkunna o göra tjänst i templet , ta emot budskap o höra från Gud= PRÄST o styra o bestämma  = KUNG så är varje Kristen/troende en präst o en kung..Wao!!! Jag slutar här för idag o fortsätter på denna tråd i nästa blogg

som jag lovar kommer denna veckan / 



Ovido - Quiz & Flashcards